Fyra viktiga hörnstenar
Dagens samhälle är komplext. Informationsflödet ökar för varje dag som går. Vi arbetar mycket med att träna barnen att tänka kritiskt, logiskt och konstruktivt. I detta brus behöver vi också mer fokus på trygghet, planering och eftertanke – områden som länge prioriterats inom Montessori.
Ett konsekvent och pedagogiskt bemötande i unga år ökar möjligheterna för varje människa att hitta rätt, nå framgång och känna harmoni livet ut.
All verksamhet hos oss vilar på våra fyra viktiga hörnstenar:
Trygghet
- Vi utgår från varje elevs behov, såväl socialt som kunskapsmässigt.
- Vi har hög personaltäthet
- Nya lågstadieelever skolas in med stöd av en fadder.
- Barnen tränas i konfliktlösning. Strävan är att ingen konflikt lämnas olöst.
- Under lärarledda aktiviteter görs gruppindelning av de vuxna.
- Vi har en trivsam miljö där var sak har sin plats.
- Vi har både rastvärdar och duschvärdar i skolmiljön.
Lust att lära
- Eleven har egen planering. Vi strävar mot samma mål, men vägen dit är olika.
- Allt fler ämnen integreras i den egna planeringen.
- Egen planering ska ha plats för spontana val, då nyfikenhet för ett ämne väckts.
- Konkret material används långt upp i åldrarna för att underlätta lärandet.
- Förskola, skola och fritids arbetar med gemensamma teman under läsåret. Dessa teman är uppskattade av såväl barn som pedagoger.
Ansvar
- Grupperna är åldersblandade, både på förskolan och i skolan. Äldre får ta större ansvar och vägleda yngre.
- Eleven tränas att ansvara för egen planering och avsluta påbörjade uppgifter.
- Eleven ansvarar också för eget lärande. Självrättande material används.
- Den som använt ett material ansvarar för att det kommer tillbaka på rätt plats.
Arbetsro
- Personalen styr arbetsron med lugnt, respektfullt agerande och är goda förebilder.
- Vi eftersträvar låg ljudnivå.
- Såväl barn som personal ska undvika att störa den som arbetar.
- Vi eftersträvar längre arbetspass så barnen hinner slutföra en eller fler uppgifter.